Monday, July 31, 2006

Dalam Perjalanan ke Pejabat Hari Ini

Hujan, 8.30 pagi (Sah punch card aku merah lagi. Tak silap merah ke-enam)
Aku di dalam kereta bersama Union Guy. Trafik di Jalan Pahang menghala ke Kuala Lumpur sangat teruk.

"Semalam masa awak balik Perak, saya tengok "Paradise Now,"
"Sedihnya filem tu....saya tengok sekali je dah cukup, depressing lah filem tu".
"Cantik kan Tel Aviv? Laut biru, pokok limau, orang Yahudi berpipi merah."
"Memang cantik. Tapi cara Tel Aviv itu diperolehi yang tak cantik."
"Semalam, Israel serang Qana pulak."
"Berapa orang mati?"
"Dalam 70 orang lah tak silap. 30 orang budak kecil".
"Kejam."
"Tadi awak tengok temuramah dengan Prof. Ruhannas-something-something, Pengarah Institut Kajian dan Perhubungan Antarabangsa UM kat TV2? Boleh pulak pengacara tu tanya, `What if Hizbullah cease-fire, won't that help since both sides attacks non stop and perhaps if one side stops, the other will, too?...WTF?"
"Aik, bukan awak Pacifist ke?"
"Tu lah. saya memang benci peperangan tapi kadang-kadang terfikir kalau orang pukul kepala kita sampai berdarah, apa opsyen kita ada? Mendiamkan diri atau melawan? Lawanlah beb,"
"Kalau Hizbullah berhenti, takde jaminan Israel mengundur. Entah-entah, U.S lagi seronok sebab Hizbullah menyerah.Lagi kuat diorang menyerang Lebanon".
"Saya baca dalam net, Hugo Chavez ke Iran, nak sokong Iran dan meningkatkan investment diorang dalam bursa minyak Iran".
"Huuuh...lagilah Amerika sakit hati".
"Macamana nak kalahkan "polis dunia" ni?.
"Kita bangkrup-kan dia. Biar dia kena berdepan dengan resistance dari Amerika Latin, Asia dan Afrika sampai dia sudah tidak ada dana untuk melancarkan dominasi dunia".
"Macam Che kata - wujudkan lebih banyak Vietnam-Vietnam kecil di seluruh dunia".
"Amerika takkan tak boleh baca dah guerrila warfare ni? Sedangkan Che pun kalah dan mati dalam struggle dia."
"Che memang dah mati. Kojol. Tapi tengok sekarang, Cuba dah jadi pengeksport revolusi di Amerika Latin..hahaha."
(Dari corong radio, Dolores @ The Cranberries melalak "Does anyone care...? Does anyone care...?)
"Rasa macam nak tembak George Bush aja...hehehe."
"Dia mati pun takda makna. Neo Kon dah bersarang kat Rumah Putih. Bush mati, diorang boleh angkat pemimpin baru untuk di-boneka-kan".
"Macam cerita 'Skull' kan? persatuan rahsia dan konspirasi dunia, cam fiksi je".
"Pesimisnya saya pada dunia. Hancurlah Lebanon, ranaplah Timur Tengah"
"Defeatistnya."
"Pacifist yang defeatist...elok sangatlah tu."
"Siapa hendak tolong Lebanon? Jordan, Kuwait, Arab Saudi? Syria dan Iran jelah".
"PAS?"
"Jangan buat kelakarlah."
"Nak dengar yang lebih kelakar, PAS sekarang dok keluarkan poster-poster Hizbullah kan? Tapi diaorang perasan tak Hizbullah tu Syiah?"
"Hahaha...diaorang kan tak suka Syiah?"
"Tulah. Syiah di Malaysia diserang dikutuk, Syiah Hizbullah tak nampak."
"Double standard dalam Islamlah ni. Atau memang tak masak isu antarabangsa?"
"Sudahlah hujan, dunia sedang chaos, saya pun dah malas nak pergi kerja ni."
"Kemalasan nak kerja tu takde kena mengena dengan masalah dunia sekarang ye."

Pintu kereta dibuka. Aku keluar dengan satu keluhan yang berat. Hujan masih renyai-renyai dan aku tidak ada selera dan jiwa untuk beraksi hebat di pejabat hari ini. Secara demografinya, krisis Timur Tengah itu amat jauh dari tempat tinggalku, dari Malaysia. Dari sudut kemanusiaan, aku merasa amat lemah dan tidak bermaya mendengar berita Lebanon diperkosa setiap hari. Entahlah...










1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Have you lost your mind,
Major?
[b][url="http://hydrocodone.dewall.info "]oxycodone vs hydrocodone[/url][/b]

5:57 PM  

Post a Comment

<< Home